tirsdag 15. desember 2015

Barnevognsrand



Jeg kom over en slik nydelig barnevognsrand på en dansk blogg. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal kalle det på norsk..  Den består av 8 applikerte figurer som er godt vattert, og den er montert som et trekkspill. Kan brukes som bok eller til å henge i lekegrind, vogn eller sprinkelseng. Jeg ble veldig inspirert av fargebruken og de fine figurene, og gikk straks igang med å velge ut stoffer. Å applikere tar ganske lang tid, så dette har jeg holdt på med i høst innimellom andre prosjekter. Jeg brukte vel to kvelder på hvert bilde, hvorav den ene gikk med til å forberede bildet - velge stoff og tråd, tegne av mønster og klippe ut delene, samt lime disse på bakgrunnsstoffet med vlies. Kveld nummer to brukte jeg da på å sy. Detaljer er brodert for hånd. Jeg brukte lang tid på å få skråbåndskanten rundt fin, og innså etterhvert at her nyttet det ikke med hurtige løsninger!  Jeg endte opp med å nåle fast skråbåndet på baksiden, rette mot rette - og sy denne delen fast først. Deretter tråklet jeg skråbåndet fast på forsiden, og sydde deretter båndet pent på plass. Den metoden er jo bankers, men krever både tålmodighet og tid. Jeg har brukt stoffer jeg hadde liggende, men måtte kjøpe inn 2 typer vlies/innleggstoffer (den inneholder hele 3 typer slike), og metervis med tråd!

Et veldig inspirerende og artig prosjekt! Har kost meg veldig med å lage denne, og gleder meg til å ta den i bruk når lillegutt endelig kommer til verden:-)


Mønster og beskrivelse: 
Anna Svenning med bloggen LaRaLiL har laget en super beskrivelse! Tusen takk!


2 kommentarer:

  1. Selvgjort er velgjort! Flotte farger du har valgt, og figurene er klare og stilrene! Jeg er sikker på at "veslefar" kommer til å se mye på dette.
    Han velger nok å komme snart. Lykke til!

    Klem

    SvarSlett
  2. Hei Katrine! Så utrolig fin:) Og gratulerer så mye med en liten på vei :) Ble så glad da je leste det! (Kom tilfeldigvis over bloggen din via instagram) Håper dere får tøybleier til å fungere. Vi brukte det til eldste, først brettebleier med ull over, og så lommebøeier med PUL. Gøy å se at du lager så mye fint! Lykke til med innspurt, fødsel (hvis han ikke har kommet ennå) og barseltid! Hilsen Linn Krogtoft-Jensen;)

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)