tirsdag 17. november 2015

Flanellkluter og ammeinnlegg i bambus



Jeg hadde kjøpt litt flanell i bambus fra Myllymuksut for å teste det, og nå har jeg sydd 3 kluter av stoffet i 50x50 cm. Alltid spennende å prøve noe nytt. Stoffet er utrolig mykt og godt, så får vi se hvordan det tåler å bli vasket om igjen og om igjen. Jeg har jo god erfaring fra de andre bambusstoffene fra dem, så satser på at det blir bra. Jeg ønsker meg gamle lakener og dynetrekk i flanell - men det er sannelig ikke lett å oppdrive. Jeg har saumfart mange loppemarkeder uten å finne så mye som en flanellrest.. Ganske dyrt å kjøpe flanellstoff i forhold til å kjøpe ferdige kluter på KID, så da får det bli mest ferdig kjøpte kluter.

Jeg har også prøvd meg på å sy ammeinnlegg. Jeg er sterk motstander av alt bruk og kast, så alt som kan vaskes og gjenbrukes er gull. Jeg tror også det er bedre for huden. Ammeinnleggene er sydd av bambusviscose, med bakside i myk frotté. Jeg har sydd dem på samme måte som jeg syr truseinnleggene, med bambusbomullsfleece innerst mot huden, og bambushampfleece som midterste lag. På baksiden har jeg brukt frotté av en myk, gammel badekåpe. Jeg har fulgt Rachels DIY, og synes det ble riktig så bra:-)

Nå er jeg kommet til svangerskapsuke 37, og det er ikke lenge igjen til lillegutt skal møte verden. Det føles ganske uvirkelig, at han bor der inne i magen. Vi gleder oss masse til å bli kjent med ham!

2 kommentarer:

  1. Tenkte litt på deg og hvor langt du var kommet i svangerskapet, og her kom svaret. Vil ønske deg lykke til med fødselen og barseltida. Livets største glede.....
    Håper du blir fornøyd med utstyret du har sydd! Tipper du er en av få som syr amme-innlegg.

    Stor klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Ingunn! Ja, nå er det virkelig siste innspurt. Vi er så glade over å få oppleve å bli foreldre, for det er sannelig ingen selvfølge. Og det å være ufrivillig barnløs er en stor sorg for dem som rammes.
    Nei, jeg har ikke inntrykk av at det er veldig vanlig å sy ammeinnlegg, eller bruke tøybleier - men så har jeg alltid gått egne veier. Håper virkelig tøybleieprosjektet vårt går seg til etterhvert, vi er iallfall begge veldig ivrige på tøybleier. Mulig jeg må lage et innlegg om tøybleier etterhvert. Nå holder jeg på å bytter strikk i brukte lommebleier. Det er en del jobb, men nå har jeg funnet teknikken så da går det raskere. Mannen har også tilbudt seg å hjelpe til, og han kan symaskinen rimelig godt så det kan hende jeg setter han i gang her:-)

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)