torsdag 15. oktober 2015

Vognleke av amigurumier


De siste dagene har jeg skrevet om strikket kjørepose og diverse tilbehør til stelleveska, og da passer det jo bra å avslutte vogntemaet med en vognleke:-) Jeg har heklet en leke satt sammen av amigurumier. Jeg synes de er så søte, og liker mangfoldet i farger som ofte blir brukt i disse. Skikkelig gladbamser! På amigurumifronten var jeg nybegynner når jeg satte igang, og syntes det så litt vanskelig ut. Men det var det slett ikke, faktisk så erfarte jeg at monteringen var mesteparten av jobben. Heklingen gikk som en lek, og alle tre figurene bygger på den samme oppskriften. Veldig artig å fylle en kurv med masse bomullsgarn i lekre farger, og kunne boltre seg i dem! 

Lilla mus og gul/rosa katt er tatt rett fra boken Hekle, hakke og gimpe. Apen er etter eget hode, men jeg har brukt oppskriftene i boka - bare satt sammen delene på en egen måte:




  • magen: heklet etter oppskriften på musens rumpe
  • halen: etter elgens gevir
  • snuten: etter elgens mule
  • det hvite rundt øynene: etter innsiden av musens ører
 Og vips! Så ble det en ape! Ble faktisk mest fornøyd med den:-)

Katten var vanskelig å brodere ansiktet på, så der trenger jeg mer øving..

Filtkulene har jeg kjøpt på Søstrene Grene, og de var veldig fine å bruke. Mange fine farger også!

Oppskrift: fra boka Hekle, hakke og gimpe av Gerd Fjellanger. Liker denne boka godt!
Garn: restegarn i bomull fra Stoff og Stil, Mandarin Petit fra Sandnesgarn.
Heklekrok: 3

Så nå er vi klare for trilleturer! Må bare vente på at lillegutt kommer til verden først:-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)