onsdag 14. oktober 2015

Tilbehør til stelleveska


Vogn var det aller første vi kjøpte til babyen. Allerede i uke 12 så slo vi til og kjøpte vogn brukt, da dukket nemlig akkurat den jeg hadde sett for meg opp på Finn.no. Stelleveske fulgte med, alt var veldig pent brukt - kun et år gammelt. Vi dro rett hjem og vasket hele vogna, så den er så god som ny. Litt hjemmesydd tilbehør til stelleveska er sikkert hyggelig å ha, og koselig og sy også. Jeg har ikke kjøpt noe nytt materiale, har brukt av det jeg hadde liggende. 

Lettsydd stelleunderlag: måler 62x45 cm ferdig.
Jeg tok utgangspunkt i et håndkle jeg hadde, klipte av alle kanter og pynteborder, og sto da igjen med ca. 64x47 cm. Klipte for- og bakstykkene like store. Deretter la jeg forstykket med vrangsiden ned på håndkleet, og bakstykket øverst - rette mot rette på forstykket. Sydde rundt med 1 cm sømmonn, og lot det sto igjen 10 cm til vrengning. Før jeg vrengte klipte jeg av litt på hjørnene, så det det skulle bli enklere å få dem pene. Vreng, stryk og sy en stikning 0.5 cm fra kanten. Ferdig!

Jeg ser mange lager slike med pul eller voksduk, altså vannfaste stoffer, men slikt har jeg ikke i hus. Så da ble det uten. Underlaget kan lett vaskes i maskin, så det er jo praktisk. 



En fiklefille og et lite leketroll er sikkert også kjekt å ha med på tur. 
Her fikk jeg brukt opp litt rester av stoff og bånd. Har ordnet meg en egen eske for rester nå, så da er det bare å grave og se hva man finner :-) 
Idé til disse har jeg fra boka Sikksakk, av May B. Langhelle.

Fiklefille forside

Bakside
Leketroll



Smokkeholder og lekeholder: idé fra boka Babylykke, av Reidun Ballangrud

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)