mandag 29. juni 2015

Grytekluter og kluter til sommerkjøkkenet







Herlig med litt ny tekstil på kjøkkenet i fine farger!
 Gryteklutene er av eget mønster. De er ikke helt like for jeg tok det jeg hadde av matchende stoffer. Det synes jeg bare er sjarmerende. Jeg sliter med å sy på skråbånd i hjørner, men fikk da lurt det til med litt tålmodighet. Tror jeg må spørre mamma om råd her.. I stedet for å sy et hjørne, så endte jeg opp med å sy en bue. Jeg har sydd gruteklutene litt større enn forrige gang, og det fungerer veldig bra. De forrige jeg sydde kan du se her

Jeg klippet 8 firkanter på 15x15 cm, og delte dem i 2 - til trekanter. Trekantene satte jeg sammen til en stjerneform. 

I tillegg så har jeg syslet med diverse kjøkkenkluter:

Rosa klut liggende klut foran: 
Heklet i corner 2 corner-teknikk. Litt vrient å komme igang, men når man har skjønt det så går det som en lek. Veldig gøy å hekle, og strukturen blir veldig dekorativ og fin. Jeg lærte meg teknikken gjennom Tove Fevang sin blogg (får dessverre ikke opp linken lenger!)
Garn og pinner: Mandarin Petit, heklekrok nr. 3,5.

Lys rosa klut øverst i bunken: 
Heklet kun med fastmasker i bakre maskeledd. Jeg la opp 50 masker.
Garn og pinner: Mandarin Petit, heklekrok nr. 3,5.

Rød klut i midten av bunken: 
Strikket klut. Oppskrift PT-design nr. 93.
Garn og pinner: Allino fra BC-garn (lin og bomull), pinne 3,5.

Lilla klut: har jeg blogget om her.

Jeg synes faktisk de heklede klutene er de beste.
Håper flere tar med seg håndarbeidet ut når solen endelig titter frem! Videre god sommer:-)

2 kommentarer:

  1. Så kjekt med både nye grytekluter og strikkakluter til kjøkkenet! Fine og sommerlige farger :)

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant. Det er så deilig med noe nytt, og gjerne litt sprekt:-)

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)