lørdag 13. juni 2015

Å sy med faldefot

Her kommer et innlegg om faldefot til symaskinen. Det er nok lesning for spesielt interesserte:-) Jeg har en Husqvarna Viking Daisy, og har nylig fått øynene opp for at det finnes mengder med trykkføtter som forenkler arbeidet! En faldefot bretter stoffet og syr falden stødig og jevnt. Disse føttene kommer i flere typer, for ulike sømbredder, stofftykkelser og for rettsøm eller sikksakksøm. Jeg har god erfaring med min, etter å ha knotet med kanting av chiffongstoffer i flere år. Det går med noen danseskjerf på jobb, og de må stadig repareres. Falding ved bruk av faldefot, gjør jobben mye enklere og gir en mer holdbar søm.

Jeg har en faldefot på 3 mm, beregnet på sikksakksøm. Den bruker jeg til å falde i tynne stoffer, som chiffong. Det fungerer utmerket, og sømmen blir ganske holdbar og pen. Denne gangen brukte jeg stingbredde og stinglende på 3,5. Jeg synes alltid det er vanskelig å starte sømmen, og å sy hjørnene pent. Derfor skal jeg prøve å skrive ned de gode tipsene. Dette er mine erfaringer etter å ha sydd i chiffong, men det er jo sikkert mange måter å gjøre det på:-)

Hvordan starte å sy med faldefot?
  • Jeg setter foten langs kanten på stoffet, og syr et par-tre sikksakksting. Dette er for å feste tråden, og for å få noe å holde igjen med. 

  • Deretter løfter jeg både foten og nålen opp av stoffet: trekk stoffet mot deg, ut fra foten, og plasser stoffet inn i faldefoten. Senk foten når du har fått plassert stoffet godt inn i foten.


  • Hold igjen i trådene bak foten, hold stoffet vertikalt - og sy. Faldefoten gjør resten av arbeidet.
Hvordan sy hjørner med faldefot?
  • Sy til du er ca 0,5-1 cm fra hjørnet. 

  1. Deretter løfter jeg både foten og nålen opp av stoffet. Snu arbeidet i den nye retningen. 
  2. Trekk stoffet mot deg, ut fra foten, og plasser stoffet inn i faldefoten. Senk foten når du har fått plassert stoffet godt inn i foten. Pass på at du har plassert foten godt inn på stoffet, sånn at maskinen har noe stoff å ta tak i når den starter å sy.
  3. Hold stoffet vertikalt - og sy. 




Her har jeg sydd florlette danseskjerf til barneballetten:-) Barna elsker dem! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)