torsdag 26. mars 2015

Fine maskemarkører


Jeg har lenge brukt fine maskemarkører når jeg strikker. De tar seg fint ut på strikketøyet, og er veldig praktiske. Jeg bruker både dem til å henge på strikkepinnen (de følger med arbeidet når du strikker), samt dem med karabinkrok. De elsker jeg! De kan brukes til alt. Både til å henge på pinnen, eller til å henge i en maske for og markere forside/bakside på strikketøyet, felling/øking eller annet. De første markørene kjøpte jeg på Epla, men jeg fikk etterhvert lyst til å prøve og lage noen selv. Jeg hadde ingen erfaring med smykkelaging, og hadde heller ingen materialer å lage det av. Men etter litt research på Google, og en bestilling på Panduro så var jeg igang:-)

Jeg har prøvd meg på flere ulike typer, men ble ikke fornøyd. Det var noe med størrelsen på perlene (de må ikke være for store og tunge), og jeg fikk ikke til festingen av ståltråden - man låser nemlig ståltråden med å bruke en wireklemme. For å få til det så trenger man en spesiell tang. Jeg hadde denne tangen, men uansett hvor hardt jeg klemte så ble ikke wireklemmene sittende godt nok fast. Utrolig frustrerende å ikke få det til! Prøvde om og om igjen, men markørene tålte lite og ble fort ødelagt (og da ødelegger de fort et fint strikketøy også...). Jeg fant heller ingen info på nettet om hvordan man gjør dette, og det fulgte heller ikke med noen beskrivelse med tangen. Frustrerende! Til slutt var mannen lei av sytingen min om disse wireklemmene... Uten at jeg visste om det så hadde han lett på nettet, og fant til slutt en engelsk beskrivelse av hvordan man gjør det. Han satte seg til og med ned for å prøve det selv - og deretter kunne han lære meg kunsten! Skjønne, herlige mannen min:-) Han kan søren meg det meste!

Hvordan klemme fast en wireklemme:
Wiretangen har 2 små, ovale hull i nebbet. Det innerste har en litt "tapp" som vender innover i hullet, det ytterste hullet har ikke det.

  1. Start med å klemme fast wireklemmen med det innerste hullet. Da blir klemmen klemt flat rundt ståltråden.
  2. Snu så ståltråden med wireklemmen en halv dreining, og klem fast med det ytterste hullet på tangen. Da blir wireklemmen klemt sammen rundt ståltråden. Woila!


Når jeg gjør det slik sitter den som støpt, og jeg trenger ikke å klemme hardt heller. Gøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)