søndag 22. juni 2014

Rillestrikket babyteppe med blondekant





Kjært barn har mange navn - Rillestrikket babyteppe, Nøstebarnteppe, Mor Signe-teppe..
Dette har vært et langtidsprosjekt, som jeg bare har strikket på innimellom. Blondekanten brukte jeg vel et helt år på. Det var et langdrygt arbeide å strikke den. Til gjengjeld så er jeg veldig fornøyd med å ha holdt ut, for teppet ble veldig fint med den kanten :-)

Oppskrift: 
Teppe fra boka Strikk til nøstebarn s. 112. Jeg la opp til det minste teppet: 160 masker. 
Gul heklekant er bare fastmasker (jeg heklet først en omg. med hvitt).
Grå blondekant kant fra Myk start s. 98 (stor blonde).
Garn: 
Jeg strikket opp den ulla jeg hadde liggende, og det var ca. 140 gram 2-tråds merinoull fra Nøstebarn. Den gule kanten er heklet i Rauma Finullgarn.
Den grå blondekanten er strikket i 2-tråds merinoull fra Nøstebarn.
Pinner: 
Teppet er strikket på pinne nr. 6 (60 cm rundpinne). 
Den gule kanten er heklet på heklekrok nr. 4.
Den grå blondekanten er strikket på pinne nr. 3.

3 kommentarer:

  1. Veldig vakkert! Likte fargevalget godt! Har du sydd kanten fast, eller heklet den fast i det gule?

    SvarSlett
  2. Takk, så hyggelig :-) Kanten er heklet fast, tror jeg brukte fastmasker. Deretter dampet jeg teppet i fasong. Kanten vipper litt, men det synes jeg bare er sjarmerende - jeg synes sammenhekling er mer motiverende enn sammensying;-)

    SvarSlett
  3. For et flott prosjekt, litt herfra og litt derfra! Slikt har jeg sansen for! Et riktig fint teppe ble det, varmt og godt til en liten prins eller prinsesse!

    Ønsker deg en fortsatt fin søndag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)