tirsdag 24. juni 2014

Herlig myk trollungejakke







Dette ble en skjønn og herlig myk jakke! Garnskiftene danner et luftig stripemønster, som også er dekorativt. Jeg har brukt forskjellige knapper fra knappesamlingen, syntes det passet godt - og gjør uttrykket passe rufsete og trollungeaktig. Jakken minner om Ronja Røverdatter synes jeg:-) Jeg har utelukkende brukt restegarn, og har satt sammen garntypene i et eget mønster (se under). Jeg valgte å strikke jakken uten hette. 
Jeg syntes oppskriften var vanskelig å forstå, og måtte rekke opp en del til jeg endelig forsto fremgangsmåten. Så tipset er å lese meget nøye! 

Oppskrift: fra boka Myk Start, strikket i størrelse 4-8 mnd.
Garn og mønster: Rester av Rauma Iris og Pillpi, Rowan Baby merino silk DK, samt litt Sublime. Tilsammen ca. 130 gr. 
Siden jeg har valgt annet garn enn i oppskriften ble mønsteret slik:
4 p. riller med Iris og Baby merino eller Sublime (2 tråder sammen)
2 p. riller med Iris (1 tråd)
2 p. riller med Pillpi (1 tråd).
Heklekant rundt halskant med Pillpi: 1 omg. halvstaver.
Pinner: strikkepinne 6 og heklenål 5,5.

4 kommentarer:

  1. Ååå, så herlig, den så supermyk og deilig ut :)

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant! Er sååå fornøyd med denne :-)

    SvarSlett
  3. Takk for restegarnstips! Skjønn jakke! Jeg har boka, men har liksom ikke lagt merke til denne før. Men nå skal jeg ta en sjekk i restegarnskassen.

    God sommer fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Så hyggelig at du ble inspirert, Ingunn! Det er jo flott :-) Jeg lar meg inspirere mye av blogger selv.

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)