torsdag 9. mai 2013

Babysett med jakke, lue og strømper


Venninnen min fikk nylig en skjønn liten baby, en pike :-) Jeg har strikket et lite sett i 4-8 måneder, fra boka Myk Start. En fornøyelse å strikke til så små!

Jakke: 
Jakke med enkle fletter over 2 masker, Myk Start s. 20.
Her har jeg brukt Baby merino silk fra Rowan istedenfor Cashmir 4 ply fra Pinnsvin Design. Baby merino silk er litt tykkere enn garnet i oppskriften. Derfor har jeg også gått litt opp i pinnestørrelse, jeg har brukt pinne 3,5 og 4. Jakka ble da også noe større enn det oppskriften tilsier. Garnet var deilig å strikke med! Når jeg vasket jakken ble den mye mykere, og mye større - men trakk seg noe sammen under tørking igjen. Men jeg ble overrasket over hvor stor forskjellen var på uvasket og vasket størrelse. Så denne jakka passer når den passer ;-) Jeg brukte 148 gram garn på jakka.

Lue:
Glattstrikket modell,  Myk Start s. 44. Her gikk det med 19 gram Tynn Alpakka fra Du Store Alpakka, og jeg har brukt pinne nr. 2,5. Knytebåndene er strikket etter oppskrift på s. 100, de ble ganske kraftige og helt rundstrikket :-) Så der lærte jeg noe nytt! Jeg ante ikke at det gikk an å strikke slike bånd. Veldig enkelt var det også, man strikker noen få masker kun samme vei (uten å snu pinnen) - bare pass på at tråden hele tiden ligger bak pinnen. Vips, så blir det rundstrikket! Jeg strikket båndene 22 cm, håper det er passelig!

Strømper:
Jeg synes disse strømpene var geniale! De er strikket i ribbestrikk og vil sikkert slutte godt om foten - og sitte på uten å bli sparket av. De er strikket med langt skaft, og kan også brettes ned ved behov. Øverst på skaftet har jeg sydd på strikk med rysjekant. På strømpene brukte jeg 28 gram Tynn Alpakka, og pinne 2,5. Den var artig å strikke med de fine fellingene!

Men jeg har ikke gått tom for prosjekter, så her er det mye på gang! Har også mange prosjekter som venter på å komme ut på bloggen. Men alt til sin tid, mai skal nytes til fulle - selv om det regner skikkelig i dag. Litt deilig å få renset luften også!

God Kristi Himmelfartsdag til alle :-)






4 kommentarer:

  1. Så fint dette settet ble. Du kor flink du er. La meg til som følger hos deg.
    Klemz

    SvarSlett
  2. Takk! Ja, ikke sant fargen er fin :-)

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)