torsdag 25. april 2013

Strikket overdel til brudekjole


Hjelp, som tiden flyr! Vi har for lengst feiret 1 års bryllupsdag! Den store dagen var 18. februar 2012. Det ble et eventyrlig vinterbryllup på Røros, akkurat slik som vi ønsket oss :-)
Over et år har gått siden da, og jeg har enda ikke skrevet et eneste ord om brudekjolen! Nå kjenner jeg tiden er inne.

Føler jeg må skrive hele historien da;-)

12. september 2009 fridde John til meg på min favoritt fjelltopp. Vi hadde vært sammen i 12 år, og jeg hadde vært inne på tanken om at jeg måtte fri til ham. Men endelig skjedde det! Planleggingen av kjolen kom ikke skikkelig igang før året etter, men det hadde foregått en del forberedelser inni hodet...
Jeg var tidlig fast bestemt på at jeg ønsket å sette mitt personlige preg på kjolen, men jeg visste ikke helt hvordan. En dag blir jeg oppmerksom på en reklame for SH-Interiør/Lene Bjerre i et interiørmagasin. En modell i en nydelig flettestrikket overdel med bare skuldre, og et nydelig hvitt skjørt... Jeg var solgt! Noe lignende ville jeg ha! Jeg kontaktet forhandleren, og spurte om de hadde noe informasjon om klærne: den flettestrikkede overdelen var interiørdesignerens egen design, og skjørtet var bare stoffer som var dandert rundt modellen - så de kunne ikke hjelpe meg... Så da hadde bruden en utfordring!

Sommeren 2010 startet jeg letingen etter et garn som var passe ekslusivt, passe tykt, og som hadde den fargen jeg ville ha. Jeg lette også etter en oppskrift på en lignende overdel som jeg kunne ta utgangspunkt i. Jeg brukte vel et halvt år på leting og grubling, før jeg startet prøvestrikkingen. Jeg brukte lang tid på å finne oppskrift på den store fletten, og her var det mye prøving og feiling, og ikke minst øving før den satt i fingrene. Jeg har tidligere skrevet litt om fletten her.

Toppen er strikket i 4 deler: forstykke, 2 bakstykker og øvre ribbkant. Til slutt heklet og sydde jeg den sammen, slik at den passet perfekt. Toppen holdes oppe av en bred strikk, festet i toppen av for- og bakstykket. Selve brudekjolen fant jeg på opphørssalg til 2000 kroner. Den består av en hel underkjole, med et korsett utenpå. Korsettet sprettet jeg av kjolen, og flyttet detaljene over på strikkede toppen. Så knapperaden bak (den synes dessverre ikke på disse bildene), samt perlebroderiet på den strikkede toppen stammer fra brudekjolen. Strikketoppen tas bare utenpå brudekjolen til slutt, enkelt og greit.

På innsiden av skjørtet har jeg sydd på en blå og sølvfarget snøkrystall laget av sølv. Den fikk jeg av en venninne som er metallkunstner - helt nydelig! Tusen takk Benedicte!



Garn: Sublime
Pinner: 4 og 5mm
Oppskrift: Jeg har tatt inspirasjon fra "Cabled Tank" fra Debbie Bliss Magazine: fall/winter 2008, pattern #1. Den store fletten er fra Vogueknitting.com og heter Pippi. Jeg har også brukt boken Knitting lingerie style i arbeidet med monteringen - det er forøvrig en nydelig bok!

Jeg ble veldig fornøyd med brudekjolen, og ville ikke gjort noe annerledes. Den ble veldig meg:-)




5 kommentarer:

  1. Den var rett og slett helt nydelig! Så gøy å ha en så personlig brudekjole. Flink du er :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Berit! Det var koselig:-)

    SvarSlett
  3. Sååå fin! Og så kjekt det må være å ha en så unik brudekjole :)

    SvarSlett
  4. Så personlig! Og nydelig! Moro å høre historien bak.

    SvarSlett
  5. Tusen takk! Så artig at dere liker den :-)

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)