tirsdag 13. november 2012

Raggsokker i oransje og lilla



Gode og varme raggsokker i flerfarget Regia-garn, strikket på pinne nr. 3,5. Kommer godt med både i støvlene og i sofaen! Skikkelige høstfarger også :-) Pinnene jeg har brukt er firkantede, Cubics fra KnitPro. Pinnene var gode å strikke med, de ligger godt i hånden, og fasongen gjør at man lett får et godt tak på pinnen. Kanskje lurt hvis man sliter med senebetennelser i hendene eller leddgikt?
Artig å strikke sokker med flerfarget garn!

Jeg glemmer alltid hvordan jeg strikker sokker, så her kommer min huskeliste:

Raggsokker i str. 37-38
Jeg brukte 70 gram Regia-garn
Pinne nr. 3,5


Legg opp 48 masker (12 m på hver pinne).
Strikk vrangbord (2 rett og 2 vrang) 15 cm, eller til ønsket lengde.

Hælkappe: (ta alltid første maske på pinnen av, uten å strikke den. Slik blir kanten pen)
24 m til hæl (dvs 2 pinner), glattstrikkes frem og tilbake 18 rader.

Hælfelling: (8/8/8 m til hælfelling)
Strikk 1 pinne vrang, strikk 3 m vrang på neste pinne: ta 2 m vrang sammen (på vrangsiden).
Snu, og strikk rett ut pinnen. Strikk 3 m rett på neste pinne: ta 2 rett (bakfra) sammen.
Snu.
Gjentas til alle maskene ytterst på pinnene er felt. 

Fot:
ta opp 10 masker på hver side av hælen (fell til 12 masker per pinne).
Strikk foten 19 cm (målt fra hælen), eller til ønsket lengde. Jeg har ribbestrikket foten på oversiden, og glattstrikket undersiden, da får den god passform.

Tåfelling:
På undersiden av foten felles de 2 siste og 2 første m på pinnen.
På oversiden av foten så brukes 3 masker til felling - den ytterste av de 3 strikkes vanlig.
På høyresiden av arbeidet så skrås fellingen (stikker pinnen inn bakfra). På venstresiden tar man sammen på vanlig måte.


4 kommentarer:

  1. Så fint du strikker! De var veldig fine. Og tusen takk for at du deler oppskriften! Tror jeg skal prøve meg på et par :-)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du ble inspirert! Du må si fra hvis det er noe i oppskriften du ikke forstår;-)

    SvarSlett
  3. De var fine, deilige å varme og i utrolig fine farger!
    Takk for at du deler oppskrift, jeg strikker skjelden sokker, så denne kommer jeg nok til å benytte meg av neste gang :)

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)