onsdag 21. november 2012

Pippikjole



I sommerferien sydde jeg denne kjolen av gamle klær, som jeg fant på loftet til mamma. Mønsteret fant jeg i "Alt om håndarbeide" nr. 5/1996. Kjolen er i sydd i str. 6 år.
Artig prosjekt som blir gitt bort til jul i år:-)
Jeg var inspirert av Pippi Langstrømpe når kjolen tok form, og så for meg ulike stoffer satt sammen på kreativt vis, samt lommer. Jeg har brukt to gamle cordfløyelsbukser i lys gammelrosa, og marineblå, hvor buksebeina er sydd om til kjole. Noen steder var stoffet mer slitt enn andre steder, og disse klarte jeg å plassere på steder hvor jeg kunne skjule dem med lommer. Den rosa lommen foran er bare flyttet over fra buksen, og har fått ny knapp i marineblå (vanskelig å få riktig fargegjengivelse på bildene..). Belegget øverst (på innsiden av halsutringningen), den lille lommen foran, og kanten nede har vært en barnejakke fra 60-/70-tallet. Jeg hadde virkelig vondt for å klippe denne jakken opp, så jeg brukte noen dager på å bestemme meg. Men den var godt brukt, og slitt - så det var flott å kunne gi den nytt liv. Etter leting på loftet fant jeg også mer av dette stoffet som var ubrukt! En riktig godbit:-)
Jeg tror kjolen passer godt til vinterbruk, med ulltøy under. Det er godt med plass til klær under, den tåler en støyt, og burde være fin å leke i. Håper at mottageren også blir fornøyd:-)

Ellers så må jeg nevne at belegget var utrolig vrient å sy! Her måtte jeg få hjelp av min mors kyndige hender, til å vise meg hvordan dette skulle gjøres.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)