torsdag 19. april 2012

Selbusokker til nyfødt


Jeg er veldig glad i selbumønsteret, og de små sokkene er morsomme og raske å strikke.
Jeg har tidligere strikket et par selbusokker til baby, som jeg har blogget om her. Men Husflidens oppskrift er kun til størrelse 1 år - og det er jo veldig stort for en nyfødt. Og jeg synes det er hyggelig at barselgaven kan bli tatt i bruk med en gang, selv om sokkene blir for små veldig raskt... De kan jo brukes til pynt på barnerommet og..:-)
 Jeg har derfor puslet med å lage et mønster til 0-3 måneder. Jeg har strikket to forskjellige "utkast" før jeg ble fornøyd. 

Utkast 1: 
Her brukte jeg samme mal som i oppskriften, med blondekant, mønster på hælen og blomsterranke oppå foten. Denne ble for stor, og for kaotisk syntes jeg. Jeg ønsket meg et roligere uttrykk.

1. utkast

Utkast 2: 
Her byttet jeg ut blondekanten med vanlig ribbestrikk og helt enkle striper. Jeg valgte et roligere mønster under foten, og i tillegg strikket jeg hælen ensfarget. Jeg byttet også ut blomstermønsteret med konemønster. Denne ble jeg fornøyd med, men den ble for liten...

2. utkast

Så da begynte jeg på nytt... 
Den ferdige sokken måler ca. 9 cm i foten, og har fått knyting i kontrastfargen. 
Garnet er 2-tråds gammelserie fra Husfliden (Rauma), mens det gule garnet er Finull fra Husfliden.
Pinne 2,5.

Sokkene er lagt ut for salg i min Epla-butikk! :-)




4 kommentarer:

  1. De ble kjempesøte, så fin presang :)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at dere likte dem:-)

    SvarSlett
  3. Kjempeskjønne! Selbuvotter er så klassisk og sjarmerende.

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)