søndag 22. april 2012

Lappeteppe i blåtoner


Jeg har sydd et lite lappeteppe til å ha i slagbenken på kjøkkenet. Jeg har hatt planer om dette i flere år, men kom liksom ikke i gang - selv om stoffene var kjøpt inn. Følte det var et stort prosjekt...

Jeg er veldig glad i å ha med meg et teppe i bilen når vi skal på tur, og like før juleferien (av alle ferier selvfølgelig - ganske travelt i denne perioden..) så fant jeg ut at jeg ville sy ferdig teppet for å ha det med meg på juleferie! Min bedre halvdel kunne ikke forstå at jeg skulle sette i gang med dette noen dager før avreise, men har jeg først blitt inspirert så er det ingen vei tilbake;-)

Jeg har ikke mye erfaring med lappeteknikk, så jeg regnet med noen meget sene kvelder. Men det gikk overraskende fort; alle bitene skulle jo være like store, så da var det raskt å skjære stoffet til. Sammensyinga gikk som en lek:-) Så var det pelsen, for det hadde jeg bestemt at jeg skulle ha - selv om de i butikken sa at det ville de ikke anbefale (jeg var innom en quilte-butikk for å be om råd, og de sa det skulle være vanskelig å sy i, og var ikke å anbefale for nybegbynnere..). Pelsen støvet og røytet noe veldig da jeg begynte å klippe i det, og jeg tenkte at dette kom til å bli en real utfordring. Men etter å ha ristet det litt var kantene rene og fine, og det sluttet å røyte. Så var det bare å legge lappeteppet og pelsen rette mot rette og sy! Husker at jeg kryssa fingrene, samtidig som jeg holdt tunga rett i munnen! Jeg husket heldigvis å la det stå igjen en åpning stor nok til at jeg kunne vrenge det.. Fiks ferdig! Skal si jeg var imponert da jeg vrengte det, og så at det var vellykket! Hadde ikke vært gøy å sprette opp med den pelsen... Så da var det bare å sy igjen hullet for hånd. Til slutt "quiltet" jeg teppet for hånd, ved å sy igjennom alle lagene noen steder.

Stoffene er fra Stoff og Stil, det samme er pelsen. Det er fuskepels som er veldig myk og fin, og litt dyr - den kostet vel ca. 3-400,-/m. Men det var absolutt verdt de pengene. Inni teppet er det et litt kraftigere lag med platevatt, så teppet er skikkelig godt og varmt. Jeg har brukt et mønster fra Stoff og Stil som utgangspunkt (mønster nr. 90075), men jeg brukte 6 stoffer istedet for 5, og jeg droppet rammen rundt. Målene er ca. 80x80 cm.

Jeg er så fornøyd med teppet, og det har allerede vært med på flere turer. Det har til og med vært med på bryllupsreise:-))



3 kommentarer:

  1. Den var nydelig Katrine! X Hazel

    SvarSlett
  2. Veldig lekkert! Og stilig med kanten, det gav ekstra piff til teppet!

    SvarSlett
  3. Takk for det! Det er et herlig mykt og deilig teppe:-)

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)