fredag 27. april 2012

Grytekluter i lappeteknikk


Da ble det grytekluter av restene av lappeteppet. Tenkte jeg skulle øve meg på litt mer avansert lappeteknikk, med å blande firkanter og trekanter (det ser jo så lett ut i boka..). Men jeg forstår ikke hvordan man gjør det! Det står at man skal skjære kun firkanter først, deretter skal halvparten av firkantene deles til trekanter. Så skal trekantene sys sammen til firkanter..., men da blir jo disse firkantene mindre enn dem som er firkanter fra starten av.... - hvis noen forstår hva jeg mener... Derfor ble det bare trekanter, for da passet alle delene sammen! Tips tas i mot med stor takk:-) Må kanskje melde meg på et kurs snart.
Jeg ble fornøyd med stjerneformen, som dukket opp etter en del prøving. Skråbåndet har jeg laget selv, men angrer på at jeg ikke lagde det i hvitt. Inni er det platevatt. 

Du har kanskje lagt merke til symaskinen og strykejernet på bildet over. Det var absolutt ikke meningen at de skulle speile seg i skapdøren, men det var litt artig at det skjedde:-)

Her gleder vi oss til mai nå - Mai er vi glad i!
God helg til alle!


 


3 kommentarer:

  1. De var kjempefine, likte måten du har satt sammen lappene på :)

    SvarSlett
  2. Jeg så en gang et tips om dette på en amerikansk blogg, nå fant jeg ikke linken men skal se om jeg greier å forklare.. :)

    Du tar to store firkanter som skal deles i fire deler. Du legger de rette mot rette og syr så sammen alle kantene. Deretter deler du den i fire med å skjære fra hjørne til motsatt hjørne, altså på skrått. Da har du fire firkanter som er sydd sammen av to trekanter.

    For firkantene tar du en stor firkant på samme størrelse som de andre, der du skjærer bort sømmonnet du hadde i kantene og så deler firkanten i fire.

    Da skal de visstnok bli like store. Nå holder jeg ikke på med lappeteknikk selv så ikke vet jeg om dette er en spesielt tungvindt måte å gjøre det på eller om det overhodet blir rett.. ;)

    Uansett ble det nå flotte grytelapper! Selv så sliter jeg med å få til slike fine hjørner med skråbånd, så foreløpig blir det bare avrundede hjørner hjemme hos meg :)

    Fortsatt fin søndag og riktig god uke, med 17. mai og det hele! :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for fin forklaring! Det hørtes smart ut, og skal prøves ut:-) Jeg fant en fin beskrivelse i en blogg om hvordan man syr skråbånd i hjørner, jeg skal prøve å finne den igjen og linke;-)

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)