lørdag 3. mars 2012

Lue i flettestrikk


Lue i flettestrikk og flerfarget garn - litt smør på flesk kanskje... Nå har jeg lært at fletter kommer best til sin rett i ensfarget garn ;-) Jeg falt så for dette garnet, og likte fargene så godt at jeg bare måtte prøve å strikke en lue jeg har tenkt på en stund. Lua er strikket i Mirasol fra Du Store Alpakka på pinne nr. 4. Oppskriften er fra boken Retromasker (Tine Solheim), s. 70 i oppskriftsheftet. Jeg fant ikke diagrammet til lua i heftet, så jeg brukte diagrammet beregnet på erme på s. 67. Jeg synes lua ble litt løs, kanskje burde jeg gått ned en pinnestørrelse - eller iallfall strikket vrangborden på pinne 3 eller 3,5. Jeg har erfart at alpakka er et mykt garn, som gir meget fleksible plagg...

Mirasol er et garn laget av alpakkaull, som kommer fra Andesfjellene i Peru. Jeg synes det er veldig deilig å strikke med, det er mykt og kløfritt, og det er mange fine farger å velge blant - både ensfargete og noen flerfargete. Noe annet som er fint er at når du kjøper et nøste Mirasol, så bidrar du med 3 kroner, som går til å bygge skole i nærheten av alpakkafarmene, slik at barna her får mulighet til å gå på skole. Les mer om prosjektet her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)