lørdag 30. juli 2011

Moebius-sjal i blått


Dette sjalet startet jeg med i påskeferien. Etter ferien ble det liggende inntil jeg fullførte det nylig. Jeg tok utgangspunkt i garnet denne gangen, og ikke mønsteret. Jeg hadde lyst til å prøve garnet Summer Tweed fra Rowan. Det er et garn i 70% silke og 30% bomull. Garnet er ganske tykt, jeg strikket på pinne 5. Jeg syntes det gikk litt trådt og tungt i starten, men etterhvert gikk det lettere og jeg fikk opp tempoet. Jeg var litt uvant med denne typen garn. Nå har jeg fått bekreftet at jeg synes Summer Tweed er et spennende og luksuriøst garn, som gir en flott struktur i det ferdige plagget. Det er svalt å strikke med, og sjalet er deilig lunt å ha på - ikke klamt.
Jeg måtte lete en stund for å finne en oppskrift som passet til garnet. Til slutt falt valget på Drops nr. 119-4, som tilfeldigvis var et Moebius-sjal - som jeg ikke ante hva var.. Sjalet skulle egentlig strikkes med Alpaca og Kid-Silk. I stedet har jeg strikket med én tråd Summer Tweed på pinne nr. 5. Jeg har strikket sjalet i størrelse small, likevel ble det litt stort. Jeg er spent på om det vil krympe noe i vask. Jeg har sydd inn små rynker langs ribbekanten, så det ble mer passe. 

Det som er spesielt med et Moebius-sjal et at det strikkes fra midten, og oppover og nedover på samme tid. Det er en finurlig teknikk, hvor rundpinnen slynges en ekstra gang rundt. Dette går heldigvis av seg selv når man legger opp, og var godt forklart i oppskriften.

Strukturmønster




På bildet over synes strikketeknikken godt. Den lange rundpinnen lager en spiral som gjør at du strikker oppover på halvparten av maskene, og nedover på de resterende maskene. Dette lager Moebius-effekten, som gjør at sjalet får en vridning midt foran. Veldig smart! 
På Garnstudio sin nettside ser jeg det ligger en egen instruksjonsvideo, med noe historikk og forklaring - se her. Moebius var visst en tysk matematiker som fant på en magisk vridd sirkel på 1800-tallet, og så har altså noen smarte hoder kommet på hvordan man kan strikke en sånn.. 
Takk til dem, og strikk i vei :-)

Tips! Antall masker som legges opp delt på strikkefasthet gir diameteren på ferdig sirkel. 
 (Kilde: garnstudio.com).
Det skal jeg huske på til neste gang;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)