lørdag 4. juni 2011

Vest i bestemorruter


I vår har jeg heklet bestemorruter i alpakka. Til vesten måtte det til 48 ruter, og en del tråder å feste... Gurimalla, det er mye jobb! Jeg er glad jeg kom på å feste trådene underveis, hvis ikke hadde jeg vel sittet her enda... Nå er jeg heldigvis veldig fornøyd med resultatet. Kjedelig å bruke så mye tid på noe som ikke blir brukt - selv om det er morsomt.
Jeg har brukt tre forskjellige garn, mest for å prøve ut de forskjellige typene. 


Disse garntypene er brukt:
 Kremhvite bestemorruter: BabyAlapaca Silk (Drops)
Beige bestemorruter og kremhvit kant rundt: Babysilk (Du store Alpakka)
Lilla bestemorruter: Drops Alpaca

Jeg er svak for garn med silke i, så Babysilk og BabyAlapaca Silk konkurrerer om 1. plassen. Jeg synes Babysilk har en tendens til å dele seg, det opplevde jeg ikke med BabyAlapaca Silk. Men begge er super gode! Alle tre garntypene har ganske lik strikkefasthet, så det gikk helt fint å kombinere dem i bestemorsrutene. 
  
Inspirasjon til vesten fikk jeg i boka Hekling i sommersol. Der er det oppskrift på en heklet vest i firkanter/roser, som jeg tok utgangspunkt i. Jeg har brukt pinne 3,5 på rutene og pinne 3 på kanten rundt. Den består forøvrig av en runde med fastmasker, deretter en runde med krepsemasker (fastmasker heklet baklengs). Rutene er heklet sammen med kjedemasker fra baksiden.







2 kommentarer:

  1. Heisann! Sniker rundt i blogglandia nå i kveld. Så mye fint du har laget! :) Fortsatt god helg. :)

    SvarSlett
  2. Stilig å lage vest av oldemorsruter! Nydelige farger sammen.

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)