tirsdag 22. februar 2011

Tåspissko: festing av strikk og bånd


Når elevene starter med tåspiss for første gang, er det alltid mange spørsmål om hvordan man klargjør skoene. Det er jo heller ikke så lett å huske alle detaljer etter å ha lært om det i timen, derfor tenkte jeg at siden jeg likevel skulle sy strikk og bånd på et par nye sko - så kunne jeg jo ta noen bilder i samme slengen :-)
Her har jeg brukt gjennomsiktig strikk, men jeg synes den vanlige, hvite strikken på ca. 1 cm bredde er best. Den er kraftigere, og holder skoen enda bedre på plass. Jeg syr strikken på utsiden av skoen, så den ikke skal gnage på foten. 
Slik går du frem:

Festing av strikk:
Jeg liker å ha strikken i kryss over vristen, og syr strikken fast med rettsøm på maskin. Bak ved hælen syr jeg strikken så langt bak som mulig, men ikke over noen sømmer (det blir ofte for tykt for maskinen). Derfor syr jeg strikken på siden av hælsømmen. 



På bildet under ser du at jeg har jeg sydd den andre enden av strikken, ved midtsømmen på skoen. 
Her må man prøve skoen på og tilpasse strikken, 
slik at strikken ikke festes for langt bak eller for langt frem.
OBS: når du syr må du ikke sy over løpegangen som løper rundt skoen, strikken i løpegangen må kunne strammes og slakkes ved behov.


 Festing av bånd:
For å feste båndet på riktig sted, bretter jeg hælkappen ned - som vist på bildet under. Der hvor stoffet bretter seg, syr jeg båndet fast. Brett inn litt sømmonn, og fest med en knappenål til du har lirket skoen på plass under symaskinfoten. Sy fast med rettsøm (husk å ikke sy i løpegangen). Til slutt tar jeg skoene på foten og knyter båndene (se fremgangsmåte under). Jeg knyter en liten dobbeltknute på innsiden av ankelen, klipper båndet - for det skal akkurat rekke til å knyte en liten knute. For å unngå at båndet rakner kan du sy inn en liten brett, eller du kan gjøre som jeg pleier: å brenne tuppen med en fyrstikk (OBS: kun for voksne!).
Til ett par sko trenger du ca. 70 cm bånd ganger 4. Det lureste er å kjøpe bånd der du kjøper skoene, da er båndet ferdig målt og det er bare å kutte det i 4 like deler.





 Slik knyter du båndene:
Ta skoene på foten. Start med båndet som er festet på innsiden av foten, slyng det foran ankelen og rundt et par ganger til det kommer på innsiden igjen. Gjør det samme med båndet som er festet på utsiden, slyng det foran ankelen og rundt. Knyt båndet på innsiden av foten der foten er myk - ikke der det er bein. Slik unngår at båndet gnager på beinet. Vær nøye med at båndet slynger seg mest mulig uten rynker og bretter.

Bildet er lånt fra dancer.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)