lørdag 5. februar 2011

Flettet lue i alpakka


I høst har jeg lært meg å strikke fletter, og denne lua er mitt første ferdige prosjekt. Det var slett ikke vanskelig å lære, og det er gøy å kunne variere strikketeknikken. Jeg er overrasket over hvor mange fine mønstre man kan få til bare ved å bytte plass på maskene. Denne lua er strikket etter Drops mønster nr. 114-34, med garnet Alpaca fra Drops på pinne nr. 2,5 og 3. Garnet kjennes mykt og godt mot huden.


Den smale fletten er super enkel å strikke! Den går over 4 masker og strikkes slik: 
ta 2 masker over på en flettepinne og hold den foran arbeidet, strikk de 2 neste maskene som vanlig. Strikk deretter de 2 maskene på flettepinnen. Da har maskene byttet plass! Flettingen utføres her på hver 4. pinne, ellers strikker man vanlig. For å få flettene til "å stå ut" strikkes det vrangmasker foran og bak fletten, siden flettene strikkes i glattstrikk.
For å finne flere spennende og vanskeligere fletter kan du ta en titt her. Vogueknitting.com har kjempefine og gratis mønstre om man kan lese engelske oppskrifter.

2 kommentarer:

  1. For en super flott lue. Ønsker også å lære å strikke litt mønster. For sette meg ned en dag og prøve meg fram.

    Takk for kommentar på bloggen min.
    ha en deilig dag.

    SvarSlett
  2. Utrolig lekker lue! Herlig farge, også! =)

    SvarSlett

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)