onsdag 19. januar 2011

Kjøkkenkluter i maritim stil


Her har jeg strikket kjøkkenkluter som passer til et maritimt kjøkken. Selv om det er vanskelig å se på bildet, så er de marineblå. Klutene er strikket i gittermønster, med heklet kant rundt. Mønsteret er hentet fra boken Strikk - abc for strikkeentusiaster, og består av rett- og vrangmasker. Heklekanten er ut fra eget hode. Jeg har strikket dette mønsteret tidligere og du finner et tydeligere bilde her. Jeg synes mønsteret er morsomt å strikke, men det krever at man konsentrerer seg og følger mønsteret nøye - så det er ikke et strikketøy som passer foran tv'en... Garnet er Petunia fra Pt-garn, og jeg har strikket på pinne nr. 4. Jeg har lagt opp 49 masker, og har strikket et kvadrat. Klutene blir tykke og gode, men samtidig luftige slik at de tørker relativt raskt. De kan vaskes på 60 grader.
De hjemmestrikkede klutene overgår absolutt dem man kjøper i butikken. Høy oppsugingsevne, vaskbar og miljøvennlig, og ikke minst vakker å se på. Dessuten står man helt fritt i forhold til farge og form. Jeg er blitt avhengig av dem på mitt kjøkken :-)

2 kommentarer:

Jeg setter veldig stor pris på hyggelige kommentarer.
Takk for at du tar deg tid :-)